کودک ,کودکان ,دبستانی ,زبان ,پرورش ,دوره ,یادگیری زبان ,تسهیل یادگیری ,مربی باید ,خزانه لغات ,تکلم کودک ,عنوان تسهیل یادگیری



  آموزش و تسهیل یادگیری زبان

 

در بحث گذشته ، توضیحاتی پیرامون ابعاد مختلف آموزش پیش دبستانی و برنامه های آن، از قبیل تربیت حواس ، تربیت اخلاقی ، تربیت شخصیت و ... ارائه شد . در این بخش، بحث گذشته را تحت عنوان تسهیل یادگیری زبان در دوره پیش دبستانی ، ادامه خواهیم داد .
زبان ، حد واسط
تخیل و تفکر است . یادگیری زبان مشترک در کودکان ، به طور ناگهانی و یک باره رخ نمی دهد و به زمینه های قبلی بستگی دارد . زمینه بیان برخی از کلمات با معنی ، در حدود دو سالگی ، در کودک ایجاد می شود .
یکی از اهداف بسیار مهم آموزش پیش دبستانی ، تقویت زبان در این دوره است . این امر، بخصوص در مورد افرادی که دارای گویشهای محلی هستند، افراد منزوی و خجالتی، کودکانی که دارای اختلالات تکلمی از قبیل لکنت زبان ، اشتباهات گویایی و خزانه لغات محدود می باشند، مطرح می شود .
در دوره پیش دبستانی ، مربی باید تلاش نماید ، زبان رسمی کودکان دو زبانه تقویت شود تا این کودکان ، بتوانند در شرایط مساوی با کودکان عادی جامعه رقابت نمایند ، دچار مشکل نشوند و از این طریق ، نابرابریهای آموزشی کاهش یابد .
مربی باید در ارتباط با کودکان خجالتی ، شرایطی را فراهم نماید تا آنها تشویق شوند و صحبت کنند و از آنها بخواهد تا رویدادهای خاصی را تعریف کنند تا به تدریج اعتماد به نفس کافی جهت تکلم را کسب کنند و مشکلات عاطفی آنها حل شود.
وظیفه معلمان در ارتباط با کودکان لکنتی ، تشخیص این کودکان و ارجاع آنها به متخصصین مورد نظر می باشد .  

مربی باید اشتباهات گویایی و تلفظی کودکان را با صبر ، بردباری و بدون هیچگونه انتقادی تصحیح نموده ، خزانه لغات آنها را افزایش دهد ، زمینه ای فراهم نماید تا کودک قادر به نامگذاری اشیاء گردد و بتواند ، با آنها و واژه هایشان آشنا شود.
در دوره پیش دبستانی ، از طریق زبان ، می توان خلاقیت کودکان را نیز تقویت نمود. در واقع ، می توان این چنین بیان نمود که پرورش قوای تکلمی در پرورش خلاقیت موثر است .
به طور مثال ، برای پرورش قوه بیان کودک ، می توان از روش ایفای نقش و بازیهای گروهی نیز استفاده کرد، زیرا این روش تناسب بالایی با علائق کودک دارد و مربی می تواند از این طریق ، کودک را به صحبت کردن و تبادل نظر وادار نماید ( حتی نقش های بسیار ساده ).
ما باید در دوره پیش دبستانی ، سعی کنیم ، اسامی جمع را به کودکان آموزش بدهیم. کودک باید متوجه شود که اسامی مفرد و جمع وجود دارند و آنها را درک کند. در این دوره، باید روش جمله سازی را به کودکان یاد داد، کودکان باید فرصت بازی با کلمات را داشته باشند ، جملات ابداعی بسازند و جمله سازی کنند ، نه اینکه فقط جملات مربی خود را تکرار نمایند .
به منظور موفقیت در امر آموزش پیش دبستانی ، در زمینه پرورش قوای تکلم ، والدین و مربیان باید هماهنگ باشند . تعامل بین آنها به منظور رسیدن به اهداف ، از ضرورت بسیار بالایی برخوردار می باشد ، زیرا والدین، اولین افرادی هستند که با کودک در ارتباط می باشند ، در
نتیجه ، اطلاعات بیشتری از ویژگیها ، تواناییها ، استعدادها و علائق کودک دارند . این اطلاعات، می توانند مکمل شناخت مربی از کودک باشند تا وی بتواند به صورت بهتری به رفع مشکلات کودک بپردازد . مربیان باید بتوانند، برخوردهای بهتری با کودکان داشته باشند .
وظایف مربیان در پرورش قوه بیان کودکان پیش دبستانی  



  مربیان دوره پیش دبستانی ، به منظور پرورش قدرت تکلم کودکان ، وظایف و مسوولیتهای زیر را به عهده دارند :

1-ایجاد شرایط مناسب جهت تقلید کودک .
2-اصلاح تلفظ کودک .
3-اصلاح جمله بندی .
4-تشویق کودکان خجالتی به صحبت کردن ، در حضور جمع .
5-ایجاد رابطه بین اصوات و حروف در ذهن کودک ، یعنی او تشخیص بدهد که هر کلمه ای واجد صوت خاصی است و این امر ، زمینه ساز یادگیری خواندن می باشد .
6-بیان اسامی ، ضمائر و ایجاد رابطه بین اسم و ضمیر در ذهن کودک .
7-آماده نمودن تفکر کودک از لحاظ طریقه سازی و افزایش خزانه لغات کودک.
8-عدم انتقاد از کودک .
9-عدم توقعات بیش از حد از کودک .
10-ایجاد زمینه های لازم به منظور رشد و تقویت مثبت قوه
تکلم کودک.
11-استفاده از بازیهای گروهی، برای پرورش قدرت تکلم کودک. ودکان بهطور ککر است . تحت عنوان تسهیل یادگیری
زبان در دوره پیش دبستانی را ادامه خواهیم داد .نامه های درسی را تشکیل می دهند

 

منبع اصلی مطلب : پیش دبستانی بهار شادگان
برچسب ها : کودک ,کودکان ,دبستانی ,زبان ,پرورش ,دوره ,یادگیری زبان ,تسهیل یادگیری ,مربی باید ,خزانه لغات ,تکلم کودک ,عنوان تسهیل یادگیری
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

سبد بلاگ :